مایکروسافت با همکاری محققانی از آزمایشگاه سیستم های اطلاعات مولکولی دانشگاه واشنگتن یکی از نخستین سیستم های استفاده از مولکول DNA برای ذخیره سازی تصاویر دیجیتالی را خلق کردند، که با موفقیت می تواند تصاویر کدگذاری شده را سالم و بدون خطا بازیابی کند.


ساخت سیستم ذخیره‌ سازی اطلاعات بر روی DNA با همکاری مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن


این تیم که گروهی متشکل از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه واشنگتن و همچنین محققانی از بخش تحقیقات مایکروسافت هستند، برای بهبود روند ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی تلاش می کنند. این گروه در تلاش هستند تا سیستمی بسازند که بتواند حجم اطلاعات رو به رشدی که در سراسر جهان تولید می شود را در خود جای دهد – پیش بینی این تیم رسیدن به ۴۴ تریلیون گیگابایت تا سال ۲۰۲۰ میلادی است.


رسانه دانشگاه واشنگتن در این باره اعلام کرده است که:

" تیمی از دانشمندان کامپیوتر و مهندسین برق یکی از اولین سیستم هایی را طراحی کرده اند که قادر به رمزگذاری، ذخیره سازی و بازخوانی اطلاعات با استفاده از مولکول های DNA است، که می تواند اطلاعات را میلیون ها بار فشرده تر از فناوری های آرشیوی کنونی، ذخیره کند.

در یک آزمایش تیم موفق شد که اطلاعات دیجیتالی ۴ فایل تصویری را بر روی توالی های نوکلئوتیدی قطعات DNA ذخیره سازی کند.

 قابل توجه تر اینکه آن ها موفق شدند روند معکوس را نیز انجام دهند و توالی های صحیح را از میان یک استخر بزرگ تر DNA بازیابی کنند و تصاویر را بدن از دست دادن حتی یک بیت از اطلاعات بازسازی کنند. "

DNA ماده ای است که توانایی بسیار بالایی در ذخیره سازی اطلاعات دارد و از این رو مدتی است که دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی این مولکول زیستی هستند، حال مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن توانسته اند که به موفق چشمگیری در این زمینه دست پیدا کنند که می تواند دنیای ذخیره سازی اطلاعات را در آینده متحول سازد.


بن مایه:

University of Washington

وینفون