۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

پتریچر/Petrichor

پتریچر(Petrichor) بو و رایحه خاکی و خاص بارونه که زمان بارش آن ، از زمین و خاک خشک بلند میشه !


پتریچر/Petrichor


این رایحه دوست داشتنی 3 دلیل عمده داره:

1. شکستن مولکول های اکسیژن و نیتروژن هوا توسط رعدوبرق و تولید مولکولهای اوزون و نیتریک اکسید که به همراه قطرات باران به سمت زمین آمده و بوی خاصی دارند.

2. تولید ماده شیمیایی ژئوسمین(Geosmin) توسط بعضی باکتری های خاک به نام اکتینوباکترها(Actinomycetes) در هنگام بارش باران که توسط بینی ما احساس میشه.

3. اسیدهای چرب تولید شده توسط درختان و گیاهان از جمله استئاریک اسید(Stearic Acid) و پالمیتیک اسید(Palmitic Acid) در زمان بارش باران!




پژوهشگاه دانش

۰ نظر
Pr. Reza

مجوز زنده کردن مردگان برای یک شرکت زیست‌ فناوری صادر شد!

یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی در اقدامی بحث‌ برانگیز مجوز استفاده از ۲۰ بیمار که از نظر بالینی مرگ مغزی محسوب می‌شوند را برای زنده کردن سیستم عصبی آنها به دست آورده‌ است.


مجوز زنده کردن مردگان برای یک شرکت زیست‌ فناوری صادر شد!


براساس گزارش تلگراف به نقل از همشهری، در صورتی که این شرکت بتواند با موفقیت بخش‌های بالایی نخاع، جایی که ریشه پایینی مغز از آن آغاز می شود، در این افراد را زنده کند، این احتمال وجود دارد که عملکردهای حیاتی بدن انسان از جمله تنفس و تپش قلب،‌کاری که این بیماران تنها با کمک دستگاه قادر به انجام آن هستند، احیا شوند.


به گفته "ایرا پاستور" مدیر عامل شرکت زیست‌ فناوری بیو‌کوارک این پروژه اولین دوره از چنین دوره آزمایشی به شمار می‌رود که قدمی دیگر در مسیر وارونه‌سازی روند مرگ در زندگی انسان خواهدبود.

محققان در این شرکت که مجوز آغاز دوره آزمایشی خود را از هیات رسمی بازبینی در موسسه ملی سلامت در آمریکا و هندوستان دریافت کرده‌اند،‌ می‌گویند قصد دارند استفاده از بیماران مرگ‌مغزی برای انجام پروژه ReAnima را بلافاصله آغاز کنند.


فاز اول این دوره آزمایشی بررسی احتمال احیای مرگ مغزی با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌ها از جمله مدیریت داروها، تحریک عصبی و لیزر درمانی است.

در صورتی که این تکنیک پاسخگو نباشد، دانشمندان امکان اثرگذاری روی مننژ مغز،‌ لایه‌ای که میان جمجمه و سطح مغز واقع شده را بررسی خواهند کرد و در حین انجام این بررسی‌ها نشانه‌هایی مانند نبض، غلظت اکسیژن خون، فشار خون و تنفس را تحت نظر می‌گیرند.


مجوز زنده کردن مردگان برای یک شرکت زیست‌ فناوری صادر شد!


پس از دریافت موافقت‌ نامه از سوی خانواده بیماران مرگ‌مغزی، متخصصان آزمایش‌های خود روی ۲۰ بیمار مرگ‌ مغزی را در دوره‌ای ۶ هفته‌ای در بیمارستان آنوپام در رادراپور هندوستان آغاز خواهند‌ کرد و امیدوارند طی دو تا سه ماه پس از آغاز آزمایش نتایج مثبتی را شاهد باشند.

در این دوره چهار تکنیک درمانی برای زنده کردن بیماران مرگ مغزی مورد استفاده قرار خواهد‌ گرفت:


• تزریق روزانه پپتید‌ها به درون نخاع

• تزریق سلول‌های بنیادین به مغز دوبار در هفته

• لیزر درمانی جمجمه، درمانی غیرجراحی که در آن با استفاده از نور به درون جمجمه فرد نفوذ می‌شود تا فرایند بهبود طبیعی بدن فعال شود.

• تحریک عصبی، تکنیک درمانی غیرجراحی دیگری که شامل شک‌های الکتریکی به اعصاب است


به گفته پاستور برای انجام این طرح، ابزار احیا کننده زیستی با دیگر تجهیزات پزشکی موجود که معمولا از آنها برای تحریک سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌شود، ترکیب شده‌اند.

محققان قصد دارند دریابند که آیا این ترکیب می‌تواند به آغاز دوباره فرایند بازتولید سلولی منجر شود؟



بن مایه:

سایت علمی بیگ بنگ

 telegraph.co.uk

۰ نظر
Pr. Reza

انگشت حلقه بلندتر از انگشت اشاره!!

مردها به دست خودشون نگاه کنند!


انگشت اشاره کوچک تر از انگشت حلقه!!


مطالعات نشون داده اونایی که انگشت اشاره کوتاه تر نسبت به انگشت حلقه دارند، با جنس مخالف یعنی با زنها به طور نسبی لطیف تر و مهربان تر برخورد میکنند!

یکی از دلایل میتونه از رحم مادر و هورمون های مردانه بخصوص تستوسترون سرچشمه بگیره، هرچه تستوسترون بیشتر... انگشت حلقه درازتر!!! :دی



livescience

پژوهشگاه دانش

۰ نظر
Pr. Reza

احساسِ شادی

احساسِ شادی


اگه دقت کرده باشین همیشه وقتی چه کارهای تازه و چه تفریحات جدیدی رو انجام میدهید یه حس سرخوشی و احساس شادمانی در شما پیدا میشه.

تازگی و متفاوت بودن(Novelty) و هیجانات(Excitement) تماماً سبب انگیزاندن فعالیت "دوپامین" و "نور اپی نفرین" در مغز میشوند که با انرژی، شعف و شادی و تمرکز توجه شما به همراه است؛حالت هایی که برای حس دوست داشتن هم وجود داره.

بنابراین در چنین حالاتی این مواد شیمیایی مغز، خیز برداشته و ممکنه شما رو در آستانه افتادن در یک احساس نسبتاً شیرین درونی قرار بدهند!

برای همینه که بعد از دستاوردهای جدید ، موفقیت ها ، شرایط جدید زندگی ، یا سرگرمی ها و تفریحات تازه و ... ممکنه مثلاً لذت شنیدن آهنگ های همیشگی موبایلتون براتون بیشتر از قبل بشه، آهنگ های شاد و مثبت رو پلی کنین و دوباره تا جایی که امکان داره احساس عشق و شادی رو در وجودتون حس کنید!


پژوهشگاه دانش

۰ نظر
Pr. Reza

مهمترین ماده شیمیایی درگیر در زمان عاشقی

مهمترین ماده شیمیایی درگیر در زمان عاشقی دوپامینه که مسئول به وجود آمدن حس سرخوشی، انرژی، بیخوابی و متمرکز ساختن توجهتان بر روی شخصی که به او عشق می ورزید می باشد!


مهمترین ماده شیمیایی درگیر در زمان عاشقی


از دیدگاه علم چیزی به نام "عشق در نگاه اول" در انسان با توجه به تکامل اون وجود داره و احتمالا در مردان هم بیشتر نسبت به زنان دیده میشه، چرا که آنها بیشتر وابسته به عوامل بینایی و بصری هستند!



پژوهشگاه دانش

۱ نظر
Pr. Reza

مایکروسافت به دنبال راهی بهتر برای ذخیره سازی اطلاعات روی DNA است!

چند هفته قبل بود که خبر موفقیت همکاری مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن در زمینه ذخیره سازی اطلاعات بر روی DNA منتشر شد.

در آن خبر اعلام شد که ...(کلیک)


مایکروسافت به دنبال راهی بهتر برای ذخیره سازی اطلاعات روی DNA است!


حال خبر جدیدی منتشر شده است که جدیت مایکروسفات برای یافتن راهی بهتر برای ذخیره سازی اطلاعات را نشان می دهد.

کمپانی Twist Bioscience که در زمینه ساخت DNA فعالیت دارد، در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرده است مایکروسافت برای پروژه ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی خود ۱۰ میلیون الیگونوکلئوتید بلند را از این کمپانی خریداری کرده است.

Twist Bioscience می گوید از این الیگونوکلئوتیدها می توان برای اطلاعات استفاده کرد و اطلاعات چند هزار سال بر روی آن ها باقی می ماند.

این کمپانی همچنین می افزاید که تنها یک گرم از DNA می تواند نزدیک به یک تریلیون گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند.


DNA ماده ای است که توانایی بسیار بالایی در ذخیره سازی اطلاعات دارد و از این رو مدتی است که دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی این مولکول زیستی هستند، مایکروسافت نیز مدتی است که به طور جدی به دنبال رافتن راهی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی DNA و توانایی بازیابی این اطلاعات است.

اگرچه در این مسیر هنوز چالش های بسیاری وجود دارد که دانشمندان و محققان باید به رفع آن ها بپردازند، اما تلاش کمپانی قدرتمند و سرمایه داری چون مایکروسافت نوید آینده ای درخشان را در این زمینه می دهد.


بن مایه:

WindowsCentral

وینفون

۰ نظر
Pr. Reza

Happy DNA Day

روز دی‌ان‌ای (به انگلیسی: DNA Day) که در تاریخ ۲۵ آوریل قرار دارد، روز گرامیداشت انتشار مقاله‌ای است که در آن ساختار مارپیچ دوگانهٔ دی‌ان‌ای توضیح داده شد.

این مقاله را جیمز واتسون، فرانسیس کریک، و موریس ویلکینس در روز ۲۵ آوریل ۱۹۵۳ در نشریهٔ نیچر منتشر کردند.


Happy DNA Day


National DNA Day is a holiday celebrated on April 25.

It commemorates the day in 1953 when James Watson, Francis Crick, Maurice Wilkins, Rosalind Franklin and colleagues published papers in the journalNature on the structure of DNA.

Furthermore, on that day in 2003 it was declared that the Human Genome Project was very close to complete, and "the remaining tiny gaps [we]re considered too costly to fill.

۰ نظر
Pr. Reza

در موردِ یادآوریِ خاطرات ...

در موردِ یادآوریِ خاطرات ...


شاید برخی افراد حافظه ی بهتری داشته باشند ، اما مموریِ هیچ کس پرفکت و کامل نیست!

باید بگوییم شما وقتی یک خاطره را به یاد می آورید ، در حقیقت اغلب به جای نسخه ی اصلیِ رویداد ، آخرین خاطره ی به یاد آورده شده را دوباره به خاطر می آورید!!!!

به همین دلیل حافظه یا حادثه ، هر مرتبه پیاپی که به خاطر آورده میشود دچار تغییر و کمرنگ تر میگردد ...

اگر کمی با خودتان فکر کرده باشید حتما متوجه این موضوع شده اید!!

حافظه ی شما ثابت و راکد نیست و به صورت نرمال با گذشتِ زمان دچارِ تغییر و کژدیسی میشود و خود را با آخرین خاطره به یاد آورده شده مطابقت میدهد.



پژوهشگاه دانش

۰ نظر
Pr. Reza