یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی در اقدامی بحث‌ برانگیز مجوز استفاده از ۲۰ بیمار که از نظر بالینی مرگ مغزی محسوب می‌شوند را برای زنده کردن سیستم عصبی آنها به دست آورده‌ است.


مجوز زنده کردن مردگان برای یک شرکت زیست‌ فناوری صادر شد!


براساس گزارش تلگراف به نقل از همشهری، در صورتی که این شرکت بتواند با موفقیت بخش‌های بالایی نخاع، جایی که ریشه پایینی مغز از آن آغاز می شود، در این افراد را زنده کند، این احتمال وجود دارد که عملکردهای حیاتی بدن انسان از جمله تنفس و تپش قلب،‌کاری که این بیماران تنها با کمک دستگاه قادر به انجام آن هستند، احیا شوند.


به گفته "ایرا پاستور" مدیر عامل شرکت زیست‌ فناوری بیو‌کوارک این پروژه اولین دوره از چنین دوره آزمایشی به شمار می‌رود که قدمی دیگر در مسیر وارونه‌سازی روند مرگ در زندگی انسان خواهدبود.

محققان در این شرکت که مجوز آغاز دوره آزمایشی خود را از هیات رسمی بازبینی در موسسه ملی سلامت در آمریکا و هندوستان دریافت کرده‌اند،‌ می‌گویند قصد دارند استفاده از بیماران مرگ‌مغزی برای انجام پروژه ReAnima را بلافاصله آغاز کنند.


فاز اول این دوره آزمایشی بررسی احتمال احیای مرگ مغزی با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌ها از جمله مدیریت داروها، تحریک عصبی و لیزر درمانی است.

در صورتی که این تکنیک پاسخگو نباشد، دانشمندان امکان اثرگذاری روی مننژ مغز،‌ لایه‌ای که میان جمجمه و سطح مغز واقع شده را بررسی خواهند کرد و در حین انجام این بررسی‌ها نشانه‌هایی مانند نبض، غلظت اکسیژن خون، فشار خون و تنفس را تحت نظر می‌گیرند.


مجوز زنده کردن مردگان برای یک شرکت زیست‌ فناوری صادر شد!


پس از دریافت موافقت‌ نامه از سوی خانواده بیماران مرگ‌مغزی، متخصصان آزمایش‌های خود روی ۲۰ بیمار مرگ‌ مغزی را در دوره‌ای ۶ هفته‌ای در بیمارستان آنوپام در رادراپور هندوستان آغاز خواهند‌ کرد و امیدوارند طی دو تا سه ماه پس از آغاز آزمایش نتایج مثبتی را شاهد باشند.

در این دوره چهار تکنیک درمانی برای زنده کردن بیماران مرگ مغزی مورد استفاده قرار خواهد‌ گرفت:


• تزریق روزانه پپتید‌ها به درون نخاع

• تزریق سلول‌های بنیادین به مغز دوبار در هفته

• لیزر درمانی جمجمه، درمانی غیرجراحی که در آن با استفاده از نور به درون جمجمه فرد نفوذ می‌شود تا فرایند بهبود طبیعی بدن فعال شود.

• تحریک عصبی، تکنیک درمانی غیرجراحی دیگری که شامل شک‌های الکتریکی به اعصاب است


به گفته پاستور برای انجام این طرح، ابزار احیا کننده زیستی با دیگر تجهیزات پزشکی موجود که معمولا از آنها برای تحریک سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌شود، ترکیب شده‌اند.

محققان قصد دارند دریابند که آیا این ترکیب می‌تواند به آغاز دوباره فرایند بازتولید سلولی منجر شود؟



بن مایه:

سایت علمی بیگ بنگ

 telegraph.co.uk