یکی از نظریاتی که امروزه در بین عموم بسیار شایع شده این است که انسان در هر لحظه از زندگی اش تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می کند و اگر بتواند تنها مقداری بیش تر از مغز خود کار بکشد می تواند سریع تر و باهوش تر عمل کند.


رد نظریه استفاده 10 درصدی از مغز


اگر چه این نظریه توسط عصب شناسان مطرح شده اما ظهور مکرر و بیش از حد آن در فرهنگ عامه نشان دهنده این است که این تصور غلط در بین مردم بسیار زنده و رایج است.

تیم تحقیقاتی متشکل از محققانMIT برای بررسی این نظریه بر روی آن متمرکز شده اند.


پژوهش آنان که به تازگی در مجله Science به چاپ رسیده نشان دهنده چگونگی بکار افتادن قشرهای مختلف مغز در زمان انجام فعالیت های ساده است.


ارل میلر، پروفسور MIT در این باره می گوید: چنین توزیع گسترده ای از اطلاعات در مغز با این تصور که ما تنها از بخشی کوچکی از مغزمان استفاده می کنیم سازگار نیست.


این دیدگاه که مغز انسان برای انجام فعالیت های گسسته به بخش های مختلفی تقسیم شده (برای مثال قسمت پس سری مختص قشر بینایی و قسمت قدامی مغز به انجام تصمیم گیری اختصاص دارد)، ناشی از مطالعات fMRI است که به اندازه گیری جریان خون در مغز می پردازد.


میلر می گوید: تنها بخش کوچکی از این فعالیت ها برای شما نمایان است ولی در واقع در آن لحظه فرایندهای بسیار زیادی در حال انجام است.

همانند کوه های یخ که تنها بخش بسیار کوچکی بیرون از آب قرار دارد و بخش اعظم آن در زیر آب است.


رد نظریه استفاده 10 درصدی از مغز


در این تحقیق محققان برای اندازه گیری خوشه های عصبی 6 قشر اصلی مغز از 108 الکترود استفاده کردند و برای بررسی میزان توجه شرکت کننگان به رنگ یا حرکت اجسام ،به آن ها گروهی از نقاط رنگی متحرک و همچنین اشکال خاکستری رنگی را نشان دادند و سپس از آن خواسته شد تا رنگ یا حرکت این اجسام را شناسایی کنند.


محققان با این کار یک سری فعالیت های گسترده را در مغز شرکت کنندگان کشف کردند.


 به هرحال در هر مرحله از فعالیت های حسی حرکتی که شامل شناسایی نشانه ها، تصمیم برای توجه به رنگ یا حرکت و انجام حرکات چشمی بود، فعالیت مغز در مناطق مختلف آن شروع می شد و در مسیر خاصی جریان پیدا می کرد.


 به این ترتیب می توان گفت که این شواهد نظریه مورد بحث را رد می کند.



بن مایه

http://www.gizmodo.in/science/The-10-Percent-of-the-Brain-Myth-is-Still-Bullshit-Neuroscientists-Say/articleshow/47748880.cms